DISCOVERABILITY
Headed by
Guillaume BLUM (Ph.D.)
guillaume.blum@design.ulaval.ca
> Guillaume Blum’s research focuses on innovation and entrepreneurship through design, as well as the use of design in organizational practices (design management, design thinking, new organizational forms, etc.). He is interested in new management practices and their consequences for product and service design, as well as for individuals.
He explores organizational transformations arising from economic and societal change. His three areas of research are:
– Design and innovation
– Digital technologies and social transformation
– Knowledge development dynamics
> LATEST SCIENTIFIC Publications
Discoverability is the characteristic that contributes to finding or accessing on-line content, particularly cultural content. It contributes to ensuring the existence of conditions that enable creation and its dissemination, thus helping to stimulate the creative economy. By analyzing the organizational, economic, social and cultural dynamics linked to discoverability, from different perspectives, the research carried out in this area aims to promote innovation, develop critical thinking, strengthen cultural vitality and enhance meaningful collective practices, particularly in Quebec.
The main objective of this axis is to contribute to understanding the dynamics surrounding discoverability, disseminate knowledge on the subject and propose research-based modes of action. All of this research conducted at the individual, collective and societal levels, concerning culture and, more broadly, “products” from the creative economy and ideas that enhance user well-being, particularly – but not exclusively – on digital platforms.
> Discoverability recent news
> RECENT interaxis COLLABORATIONS
GRANTS
> FRQSC
Attirer et retenir les talents en région pour favoriser l’entrepreneuriat innovant au Québec
PERSÉIS
Role: Collaborator (Principal researcher: Julie Bérubé, Université du Québec en Outaouais).
Value: $380,627.
Duration: 2023-2024 to 2025-2026 (3 years).
Noûs – l’intelligence collective au service de la pensée critique pour contrer la désinformation
Programme de recherche sur la désinformation au Québec
Role: Co-researcher (Principal researcher: Alexandre Coutant, Université du Québec à Montréal).
Value: $150,000.
Duration: 2023 to 2024.
Chaire de recherche en économie créative et mieux-être (CREAT)
Role: Head of Discoverability Axis. Value: $4,000,000 ($1,000,000/axis).
Duration: 2022-2023 to 2027-2028 (5 years).
Réseau de recherche en économie sociale et solidaire
Role: Co-researcher (Principal researcher: C.-A. Guillotte (U de Sherbrooke), V. Michaud (UQAM), L. Audebrand (U Laval) and M.- L. Dioh (UQO).
Value: $4,000,000.
Duration: 2023 to 2028. (5 years)
La Musique québécoise : une histoire sociale, politique et technologique (1960’s à nos jours)
FRQSC – Dialogue
Role: Co-principal researcher (Principal researcher: Romuald Jamet, INRS).
Value: $39,611.
Duration: 2021 to 2024. (3 years)
> SSHRC (Social Sciences and Humanities research Council)
Développement d’une boîte à outils de design fiction dans le secteur de la communication scientifique
Engagement partenarial with Impakt Scientifik.
Role: Principal researcher.
Value: $39,000.
Duration: 2022-2024. (3 years)
L’écosystème musical québécois comme cycle de désintermédiation au prisme du streaming et de la crise sanitaire COVID-19. Une approche par la sociologie et le design
Développement Savoir.
Role: Principal co-researcher (Principal researcher: Romuald Jamet, INRS).
Value: $72,544.
Duration: 2021 to 2024. (3 years)
> OTHERS
Analyse et synthèse des résultats de l’appel à manifestation d’intérêt sur les pratiques émergentes en design (research contract)
Bureau du design – Ville de Montréal with le groupe design et société and the CREAT Chair
Role: Co-researcher (Principal researcher: Philippe Gauthier, Université de Montréal).
Value: $14,050.
Duration: 2024
Recommandations algorithmiques et découvrabilité des contenus francophones sur les plateformes musicales.
MCCQ+MCF – Appel de projets pour la découvrabilité des contenus culturels francophones
Role: Co-researcher (Principal researcher: Romuald Jamet, INRS).
Value: $198,000.
Duration: 2023.
SCIENTIFIC Publications > DISCOVERABILITY
RAC (Peer-revier presentation)
Le Bœuf, J., Proulx, P., Vial, S., Blum, G., Catoir-Brisson, M.-J., Gentès, A., Saint-Pierre, M.-A., Saniecki, B. & Yobé, V. (2022). Éditorial. Sciences du Design,16, 6-8. https://doi.org/10.3917/sdd.016.0006
LIV (Books)
Blum, G., Coulombe-Morency, T. & Gauthier, P. (2023). Le design dans la démocratie. Groupe Design et société.
Book chapter
Blum, G. & Jeannier, C. (2022). Les fausses promesses de la blockchain. Dans G. Dandurand, D. Letendre, F. Lussier-Lejeune & M.-J. Meurs (dir.), Attentes et promesses technoscientifiques (p. 137-154). Presses de l’Université de Montréal.
Blum, G. & Coulombe-Morency, T. (2020). La recomposition des espaces de travail et l’impact sur l’innovation collective. In V. Lehmann & V. Colomb (dir.), L’innovation collective. Quand créer avec devient essentiel (p. 231-252). Presses de l’Université du Québec.
COF (Refereed communication)
Coulombe-Morency, T., Gauthier, P. & Blum, G. (2023, June 29 – July 1). Of design excellence. A MacIntyrean inquiry into the practice of design. [oral communication]. 16th Annual Conference of the International Society for MacIntyrean Enquiry, University of Navarra, Pamplona, Spain. https://www.macintyreanenquiry.org/2023-conference
CNA (Non-refereed communication)
Blum, G., Buridans, S., de Corbion, J. P. & Wolff. A. (2023, May 12). Découvrabilité des contenus culturels : défis et possibilités pour la francophonie [panel]. 3e édition des Rendez-vous France-Québec sur la découvrabilité des contenus culturels francophones, Montreal. https://www.youtube.com/watch?v=wwGyhoRpp80&t=2158s
Blum, G. & al. (2023, November 2). Découvrabilité des contenus musicaux (enregistrements sonores et spectacles) francophones [panel]. ADISQ, Montreal.
Blum, G. & Jamet, R. (2023, August 31). Innovation, design et découvrabilité. Le cas de la transformation de l’industrie musicale [oral communication]. École d’été art, culture et santé, Montreal.
Blum, G. & Jamet, R. (2023, June 24). Transformation of the Music Industry. Impact of streaming on the Quebec ecosystem. [oral communication]. Summer School on management of creativity in an innovation society, Montreal.
Capron E., Blum G. & Simon L. (2023, December 15). L’envers du décor, ou comment financer l’innovation dans les industries créatives. Étude de la carrière de Denis Villeneuve [oral communication]. Séminaire annuel de recherche 2023, MOSAIC. Montreal.
RAP (Report on research)
Gagnon C. & Blum G. (2023). Répondez à l’appel! L’innovation par le design dans l’action publique. Summary of the symposium held during the Entretiens Jacques Cartier 2022. 34 p. Available online https://designmontreal.com/[…]-design-dans-laction-publique
CONFERENCE ORGANIZATION
Co-organization of Symposium Colloque Cartographier, médier et favoriser l’activité créative au Québec pour le mieux-être citoyen (May 11-12, 2023), ACFAS.
Co-organization of Symposium Penser le design à travers l’humain: besoins, matérialité, collaboration (June 14, 2023), École de design. https://design.ulaval.ca/[…]-besoins-materialite-collaboration
Supervision Student Conference Retour aux sources – à l’intersection du design d’expérience (May 31- June 1st, 2023), École de design.
Seminar Organization Journée d’étude Approches critiques et sociales en design (24 May, 2023), École de design.
https://design.ulaval.ca/[…]-critiques-et-sociales-en-design